Mellan raderna -
En traktan efter litteraturens innersta väsen
i form av
Litteraturhistoriska essayer.
av
Christian Lanciai (1984-91)
Arbetet
tillägnas minnet av jur.dr. Anny Halfen (1898-1988),
min
väninna från Wien, som på sin tid umgicks med Bruno Walter, Stefan Zweig,
Wilhelm Furtwängler och andra sådana,
Aurelio Lanciai, som följde med i arbetet intill
slutet,
samt
mina båda finlandssvenska medarbetare Johannes B. Westerberg
och
Laila Roth, som kom in mot slutet.
-----------
understrukna
rubriker betecknar en serie artiklar
Copyright
© C. Lanciai 1984-2003
Innehåll :
Del I : Antiken. (klicka
här för att öppna)
1. Första Moseboken
1.
Inledning
2.
Adam och Eva
3.
Noak
4.
Lots hustru
5.
Isak
6.
Jakob
7.
Josef
8.
Summa
2. Homeros
1.
Hektor
2.
Men….
3.
Hektors död
4.
Odysseus
5.
Slutet
6.
Summa
3. Aiskhylos, Sofokles och Euripides
1.
Perserna
2.
Agamemnon
3.
Gravoffret
4.
Elektra
5.
Konung Oidipus
6.
Antigone
7.
Oidipus i Kolonos
8.
Orestes
9.
Eumeniderna
10.
Några ord mellan raderna
11.
De fenikiska kvinnorna
12.
Hippolytos
13.
Backanterna
14.
Summa
4. Sokrates, Xenofon och Platon
5. Roms guldålder
1.
Eneiden
2.
Den romerska peripetin
6. Evangelierna och Apokalypsen
1.
Markus
2.
Matteus
3.
Lukas
4.
Johannes
5.
Apokalypsen
7. Efter Kristus
1.
Silveråldern
2.
Marcus Aurelius
3.
Den stora galenskapen
Del II : Från Medeltiden.… (klicka här för att
öppna)
Bortom
ruinerna
Njals
saga
Grettes
saga
Dante
Inferno
Renässansen
Chaucer
Reformationen
Fallet
Benvenuto Cellini
William Shakespeare
Trenderna
i hans utveckling
Henrik
VI
Richard
III
Hamlet
Othello
Kung
Lear
Macbeth
Coriolanus
Timon
av Athen
Avslutning
Don
Quixotes utomordentliga och fatala insats
Luis
de Camões
Lope
de Vega
Ben
Jonson
Pedro Calderón de la Barca
Livet
är en dröm
Eko
och Narcissus
Frankrike
En
parentes (Sverige)
Några
enskildheter (Frankrike)
Lessing
den vise
Friedrich
von Schiller
Johann Wolfgang von Goethe
Faust
Tragedins
första del
Tragedins
andra del
Alternativ
till Goethe
Hoffmann
Djävulselixiret
Ludwig
van Beethoven
Karl
Marx
Kort
summering
Del III : .....till Romantiken (klicka här för att
öppna)
Erasmus av Rotterdam
Dårskapens
lov
Om
ätandet av fisk
Om
återställandet av kyrkans enhet
Romanen
om Simplex Simplicissimus
Misantropen
(Molière)
La
Montaigne kontra La Rochefoucauld
Den
egendomlige Samuel Pepys
Daniel
Defoe och Moll Flanders
Daniel
Defoe och politiken
Defoe
som dokumentator
Författaren
och förläggaren (Robinson Crusoe)
En
gudabenådad skämtare (Jonathan Swift)
Tom
Jones
Voltaires
yppersta insats
Toleransidéns
verkliga upprinnelse
Blaise
Pascal
John
Miltons sällsamma karakterisering av Satan
Den
enfaldige John Bunyan
Emanuel Swedenborgs nya treenighet
Hans
renhet
Swedenborg
som apokalyptiker
Choderlos
de Laclos’ farliga bidrag
Sentimentalisternas
sentimentalist (Rousseau)
Beethovens
brev
Den
franska vulgaritetens upprinnelse (Rabelais)
Från
skälmroman till kolportage (från Rabelais till Lazarillo de Tormes)
Realpolitikens
uppkomst (Macchiavelli)
Leviathan
(Thomas Hobbes)
1700-talets
största litterära enmansarbete (Gibbon)
Ensam
mot världen (Rousseau)
"Candide"
i verkligheten
Romanformens
faror och nackdelar
Den
gode Holberg
Den
excentriske William Blake
Den siste barden (Walter Scott)
René
de Chateaubriand
Den
stora paradoxen (Stendhal)
Den
fromme pedanten (Manzoni)
Giacomo
Leopardi
En
ny kontinent (Amerika)
Geijer,
Tegnér och Oelenschläger
Den första realistiska sjöromanen (Frederick Marryat)
(Edgar
Allan Poe)
Narren
Balzac
Snobben
Eugène Sue
Prosper
Merimée och kvinnorna
Världens
gladaste berättare (Dumas)
En
ödets författare (Victor Hugo)
Balzac:
Monomanins
lockande avgrund och självförintelse
Den
förste moderne journalisten
Balzacs
religion
Balzacs
skandalhunger
Balzac
som andlig auktoritet
Ett
brotts anatomi
Den
destruktive Balzac
Balzacs
svaghet och styrka
De
sista romanerna
Balzacs
bästa sidor
Komedin
som inte är rolig
Komedin
som blev en fåfäng tragedi
Balzac
och kvinnorna
Balzac
och Walter Scott
Balzacs
Credo
Balzacs
överlägsenhets fallucka
Avgrunden
Post
Scriptum
Runeberg
och Finlandssvenskheten
Victor Hugos stil
En
man och hans samvete (Jean Valjean)
Månen
i rännstenen
Romanens
misshandlade parenteser
Hugos
sällsamma resa på tillfälligheternas ocean
Kampen
mot ödet
Eugène
Sues avgrunder
Den franska romantikens höjdpunkt (Dumas)
Dumas’
yppersta drama
Dumas’
höjdpunkt och fall
Dumas
som ockultist
Vad
som hände med greven av Monte Christo
Victor Hugos blottläggande av den fullkomliga skurken
Romantikens
urkraft och den goda egoismen
Den
yttersta avgrunden
De
två största revolutionsromanerna (Dumas och Hugo)
Del IV : Den stora dekadansen.
En
engelsk romantiker (Bulwer-Lytton)
Den
ryska romantiken (Pusjkin)
Den
ryska intensiteten
Mikael
Lermontov
En
humorists tragedi (Gogol)
Problemet
med Dostojevskijs ryslighet
Vem
är Heathcliff? (Emily Brontë)
En
keltisk saga
Charlotte
Brontë
Patrick
Branwell Brontë
Andra
fruntimmersromaner (Jane Austen)
En
tragisk gycklare (Thackeray)
Den
viktorianska prakten
Det
lyckliga slutet
Bråket
mellan Dickens och Thackeray
Är
Dickens en realist eller romantiker?
Skurkens
apotheos
Om
sentimentalitet och humanitet
Dickens’
försök till psykologisk självterapi
Litteraturens
svarta hål
Dickens
i diket
Dickens’
fall
Dickens’
stora utsikter att få en plats i evigheten ("Great Expectations")
Dickens’
lekar med döden som underhållning
Svaret
på frågan ("Edwin Drood")
Fallet
Dickens
George
Eliots sista roman
Den
första definitiva kriminalromanen ("En kvinna i vitt")
Collins’
baksida
Monstret
("Frankenstein")
Den
motsatta dårskapen (de Quincey)
Sagan
om den yttersta ondskan ("Dracula")
Kulturtröttheten
(Hawthorne)
En
studie i mänsklighet
Amerikas
stora problembarn (Melville)
Den
största av alla havsromaner ("Moby Dick")
Melvilles
alla strandade valar - och de som icke strandade
Den
amerikanska luffarbibeln (Whitman)
Ett
försök till indianepos (Longfellow)
Transcendentalisterna
(Emerson-Thoreau)
Mysteriet
Melville
Mystikern
Melville
Den
"civiliserade" våldtäkten på ursprungligheten
Om
Melvilles känslighet
Romantikern
Melville
Är
Melville omänsklig?
Den
hopplöse romantikern
Efter
Syndafloden
Melville
som samhällskritiker
Senromantikens
vackraste särdrag ("Clarel")
Terrorismens
hemlighet (Jules Verne)
Jules
Vernes personliga envig med den yttersta omänskligheten
Vad
är egentligen naturalismens ursprung och innersta väsen?
Jules
Verne i största allmänhet
Mordet
på romantiken (Flaubert)
Den
förste renodlade pornografikern (Zola)
Den
förste och störste symbolisten (H.C.Andersen)
Den
nordiska dramatiken
Den
jungfruliga människosynen (Lagerlöf)
Dostojevskijs
särskildhet
Dostojevskij-syndromet
1800-talets
märkligaste roman ("Brott och straff")
Den
levande begravde Dimitrij Meresjkovskij
Romantikens
definitiva bödel (Tolstoj)
Femte delen : Avslutning.
A. Den engelska litteraturen fram till våra
dagar
Den
skummaste av alla romaner (Thomas Malory)
Angående
Ben Jonsons romerska dramer
Ben
Jonson kontra Thomas Kyd
Skriftställaren
på modet (John Dryden)
Den
första etablerade romanen (Richardson)
Fieldings
märkligaste roman
Hur
romantiken kommer till (Laurence Sterne)
Sagan
om Keats, Shelley och Byron
Romantikens
största persontragedi (Keats)
Litteraturhistoriens
kanske märkligaste debut (Shelley)
Prometheus
Shelley
som dramatiker
Shelley
som profet
Shelley
och döden
Byrons
bättre sidor
Romantikens
största tragedi
Romantikens
skymning (Robert Browning)
Thomas
Babington Macaulay i jämförelse med Carlyle och Gibbon
Kort
översikt
Thomas
Hardy kontra Richard D. Blackmore
Charles
Kingsley, kardinal Newman och Samuel Butler
Thomas
Hughes och Matthew Arnold
Swinburne
och Oscar Wilde
Världslitteraturens
kanske mest spännande författare (Stevenson)
Stevensons
förbannelse - en teori
Det
olösliga problemet (Dr Jekyll)
Det
fullmogna mästerverket (Ballantrae)
Det
största mästerverket ("The Wrecker")
Kiplings
litterära missgärning - hans chauvinistiska imperialism
Kiplings
makt
Conan
Doyles imperialism
Hans
historiska romaner
Hans
sällsamma "urspårning"
Haggards
olidliga spänning
"Hon"
Joseph
Conrad
Mannen
utan land
Conradsyndromet
Tre
mindre viktorianer (Hope, Mason, Strachey)
Tre
damer (Baronessan Orczy, Ouida, Jane Porter)
De
båda Lawrence (D.H. och T.E.)
Två
potentiella bluffar (Eliot och Joyce)
Filmen
och dess tjänare
James
Hiltons kvinnosyn
Om
Hiltons sentimentalitet
En
vecka i en prästs liv
Höjdpunkten
i Hiltons författarskap ("Shangri-La")
Hilton
som socialrealist
Om
fördelen av Hiltons sentimentalitet
Upphöjdhet
genom förnedring
Hiltons
atombombsroman
Hiltons
filmroman
Den
sista romanen
B. Den franska litteraturen fram till våra dagar
En
fransk humanist (Ernest Renan)
En
underhållande kåsör (Anatole France)
Alphonse
Daudet och Henri Murger
Förkrigstidens
svanesång ("Jean-Christophe")
Ensam
mot ett världskrig
Romain
Rolland och Leo Tolstoj
Rollands
biografier och Stefan Zweigs
Rollands
musikkritik
Rolland
som dramatiker
Hans
övriga romaner
Romain
Rollands testamente
Invändningar
mot André Gide
Svar
på invändningar mot invändningarna
Världens
pratigaste bok (Marcel Proust)
Frankrikes
sista tre romantiker (Pierre Loti, Maeterlinck, Alain-Fournier)
Malraux,
Maurois och Mauriac
C. Den tyskspråkiga litteraturen fram till våra dagar
Efter
Schiller och Goethe (från Grillparzer till Nietzsche)
Schnitzlers
spelöppning
Stefan
George och hans lärjungar
Den
sjuke, absurde och oroväckande Kafka
Det
österrikiska dilemmat enligt Robert Musil
Fallet
Stefan Zweig
1900-talets
mest djupgående tidsdokument ("Världen av igår")
Är
det möjligt att förstå nazismen?
En
parentes
En
annan infallsvinkel
Stefan
Zweigs svaga punkt
Slutledning
av "Världen av igår"
Avslutning
Del 6 : Tillägg.
D.
Den amerikanska litteraturen fram till våra dagar
En
omvänd robinsonad (Edward Everett Hale)
Mark
Twains demokratiska insats
Jämförelser
mellan Mark Twains och Bernard Shaws uppfattningar om Jeanne d'Arc
Svar
på tal till Harriet Beecher Stowe (Margaret Mitchell)
En
isländsk saga från Amerika (Frank Norris)
Ett
amerikanskt särdrag
Den
råa styrkans vilde diktare (Jack London)
James
Oliver Curwood i jämförelse med Jack London
Frank
Norris i jämförelse med de andra amerikanska socialrealisterna
Några
kolleger till Curwood
Charles
Nordhoff och James Norman Hall
Tre
dramatiker (Eugene O'Neill, Tennessee Williams och Arthur Miller)
Två
kultromaner (Scott Fitzgerald och J.D.Salinger)
Tummen
ner för William Faulkner
Fallet
Hemingway
Den
gode Steinbeck
Steinbecks
största styrka och svaghet
En
engelsman i Amerika (Charlie Chaplin)
Kort
orientering i orientalisk litteratur
Jämförelser
mellan de gamla indierna och de gamla grekerna
Idioter
och genier (i Ryssland)
Rysslands
tragedi
Dostojevskijs
största tragedi
Dostojevskijs
strömkantring
Dostojevskijs
sista deckare
Den
omistlige profeten
Världens
mest imponerande roman ("Krig och fred")
Tolstojs
största mästerverk och första fiasko
Leo
Tolstoj som naturalist
Tolstojs
misstag som moralfilosof
Tolstojs
känsliga samvete
Anton
Tjechovs humanism
Den
kontroversiella pseudonymen Maxim Gorkij
Några
ryska poeter
En
parentes (Guss Mattsson)
Emigranterna
(Bunin m.fl.)
Romanen
om mordet på Maxim Gorkij
Kamrat
Stalin
Revolutionens
offer (Pasternak)
Den
sovjetiska litteraturen
Några
östeuropeiska författare
Sibelius
nio symfonier
Ett
annat musikaliskt problem
Den
finska litteraturen
Problemet
med Runeberg
Runeberg
som dramatiker
Runebergs
barn (Topelius)
Författarnas
märkliga manifestation för litteraturen mot publiken (Södergran)
Korta
fakta om Edith Södergran
Edith
Södergrans sista insats
En
man och hans samvete (Jarl Hemmer)
Förfinskningens
ursprung och framfart
Bröderna
Hornborg
Tito
Colliander
Hagar
Olsson och Solveig von Schoultz
För
övrigt
Det
klassiska idealet (ytterligare en parentes)
"Ungdom"
och "Förbarma dig" - två gåtfulla mästerverk i jämförelse
Fenomenet
Helen af Enehjelm
Några
finlandssvenska essayister
En
annan (avslutning)
del
7: Senare essayer ur Fritänkaren (1992-)
Den eviga frågan om den öde ön
Människans rätt till boken
Lucanus
Dantes betänkliga teologi
Parsifalmysteriet enligt Wolfram von Eschenbach
och enligt Wagner
Fritänkarbibeln (Montaigne)
Det egendomliga fallet Giordano Bruno
Fallet Tommaso Campanella
Det tragiska fallet Sir Francis Bacon
Baruch Spinoza och den rationella upplysningen
Moses Mendelssohn
Fallet Jonathan Swift
Bernadotte och Beethoven (Annemarie Selinko)
Pusjkins "Spader dam" och Tjajkovskijs
Roland Forrester
Fallet Edgar Allan Poe
Dramatikern Victor Hugo
Några tidiga Verdi-operor
Den fördömde poeten (Baudelaire)
Dostojevskij som humorist
En författares dagbok (Dostojevskij)
Tolstojdebatten
Ur Laila Roths Tolstojdebatt
Den nya filmatiseringen av "Krig och
fred"
Den oförliknelige Guy de Maupassant och hans
kolleger
Det brittiska imperiets fall (Meredith-Trollope)
Om "Glädjens hus" av Edith Wharton
Kipling läst på nytt
Edward Morgan Forster : "En färd till
Indien"
James G. Frazer : "Den gyllene grenen "
Ethel Voynich och hennes "Spyfluga"
Dramat om Sidney Reilly
Den stora tangoromanen (Blasco Ibanez)
En proletärförfattare från Mexico (B. Traven)
Uppror i Mexico
Kommentar till Pablo Neruda
Isabel Allende och "Andarnas hus"
Alberto Moravia
Leoparden (Lampedusa)
Skojaren Bulgakov
Om Osip Mandelstam av Per-Arne Bodin
Anatolij Pristavkin
Lion Feuchtwanger
Den gamle skådespelaren ("Mefisto")
1900-talets finaste författare (Stefan Zweig)
Apropå 65-årsminnet av Stefan Zweigs självmord
Ernest Raymond
James Clavell
Nevil Shute
Antoine de Saint-Éxupery
Mystiska tendenser hos Nevil Shute och Somerset
Maugham
Även en cyniker har ett hjärta (Maugham)
W. Somerset Maugham som novellist
Kommentar till Alexis Carrel
Tråkmånsen Lawrence Durrell
Kort om John Cowper Powys
Två tegelstenar om kung Arthur (T.H.White och Marion Bradley)
T.H.Whites bok om Merlin
Robert Graves
Bruce Lockhart
Sir Pelham Grenville Wodehouse
Dorothy Sayers bästa böcker
Patricia Highsmith och Daphne du Maurier
Daphne du Maurier och familjen
Två stora kvinnoromaner (av du Maurier och
Blixen)
David Nivens Hollywoodskildringar
André Malrauxs "Tystnadens röster"
Presentation av Agatha Christie
Agatha Christies dramatik
En gammal klassiker (F.L.Green)
Dennis Wheatley
Aktiva telepaters hemlighet
Colin Wilson : "The Mind Parasites"
Albert Einsteins olösliga problem
John Kennedy Toole
Tre fyllon (Charles Bukowski, Malcolm Lowry,
Raymond Chandler)
Kommentar till Tolkiens "Sagan om
ringen"
Halldór Kiljan Laxness
Om böcker och musik
Den bästa boken om Förintelsen (Jean-François
Steiner)
Marek Halters underbara familjekrönika
Det fabulösa thrillerparet Boileau-Narcejac
En av 1900-talets märkligaste självbiografier (Errol
Flynn)
Två stora romaner av Gore Vidal
Gore Vidals stora romaner
Den oemotståndlige Ken Follett
Den suveräne Frederick Forsyth
Jämförelser mellan John Le Carré, Frederick
Forsyth och Ken Follett
Samtidens två mest sympatiska engelska författare (James
Herriott, Laurie Lee)
"Den svarta dahlian" av James Ellroy
Några böcker av Nicholas Luard
Elisabeth Haich : "Einweihung"
Ockulta sidan (Eugenie von der Leyen, Jenny
Cockell)
Kommentar till Madame Blavatsky
Fallet Blavatsky
Rudolf Steiners andevetenskap
Ett av 1900-talets mest lysande författarskap (Arthur
Koestler)
Samtidens tre största tjeckiska författare (Ivan
Klima, A. Kliment, Milan Kundera)
Funderingar kring Milan Kundera
Morbidismens oöverträffbare mästare (Jerzy
Kosinski)
En av 1900-talets snillrikaste författare
(Romain Gary)
Två hippieklassiker (Jack Kerouac och Mark
Vonnegut)
Jack Kerouacs huvudfråga
Kvinnosaksfrågor (Clarissa Pinkola Estés)
Ur årets bokmässa (2004)
Dramatisk bokmässa (2006)
Röster från bokmässan (2008)
Refuseringsdebatten
Ainolasyndromet
1900-talets viktigaste författare
-----
Jacob Wallenberg på galejan
Bröllop i Bohuslän — bondsk illslughet (Selma
Lagerlöf)
Gustaf Fröding
Selma Lagerlöf och musiken
Filmen om Selma Lagerlöf
Viktiga ord om Viktor Rydberg
Inför 100-årsminnet av Zacharias Topelius
Oscar Levertin
Birger Sjöberg
Synpunkter och invändningar mot Karin Boye
Doktor Glas
En vanlig typisk nobelpristagare (Karlfeldt)
Tribut till Evert Taube
Kontroversiellt om Gunnar Ekelöf
Motsatsen : Hjalmar Gullberg
Axel Fredenholm
Nytt ljus över Dag Hammarskjöld
Georg Klein : "Den sjunde djävulen"
En av vår tids mest spännande böcker (Edward M.
Podvoll)
Eric Lundqvist
Tage Ellinger och Filippinerna
Samtidens störste realist i Sverige (Eino
Hanski)
Eino Hanski in memoriam
Eino Hanskis postuma arbeten
Vandring i minnenas trädgård (Hanski-Rydberg)
Raoul Wallenberg enligt Kenne Fant
Kommentar
till P.O.Enquists ’Legionärerna’.
Tre böcker om Ryssland (Hedlund,
Dixelius-Konstantinov, Svetlana Aleksijevitj)
Fallet Marianne Alopaeus
Knut Hamsun — Diktarhövding, patriot, – och
landsförrädare?
Thor Heyerdahls oerhörda insatser
Med anledning av Harry Martinsons 100-årsdag
Sveriges bästa deckare (Sjöwall-Wahlöö)
Fallet Jan Guillou
Gulli Michanek — ett diktaröde
Doktor Axel Munthe och Eeva Kilpi
Psykiatrin – vår tids inkvisition (Peter
Anstrin)
Göran Westerlund och Fortsättningskriget
Populärmusik från Vittula (Mikael Niemi)
Mia Berner och Pentti Saarikoski
Problemkomplexet Stieg Larsson
Vår mest lovande nya internationella författare (Björn
Larsson)
Kelticismen idag (John Bede)
Från årets bokmässa (2009)
Förlagskrisen ur författarsynpunkt
Apologi för humanismen
-----
Nikos Kazantsakis
Henry Lincoln, Michael Baigent, Richard Leigh och
deras oerhörda forskningsrön
Laurence Gardners utforskning av den heliga Graal
Några kvalificerade flumromaner (Dan Brown och
Shirley McLaine)
Kort om rättsprocesserna kring "Da
Vinci-koden".
Dan Browns nya roman
Den siste tempelriddaren (Raymond Khoury)
Konflikten
mellan Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln ("Heligt blod,
helig Graal") och Dan Brown ("Da
Vinci-koden").
Evangelium enligt Judas, enligt Henryk Panas
Marion Bradleys bidrag i frågan
José Saramago och Fernando Pessoa
Ernest Renan och Basil Mathews m.fl.
Gurdjeff — skum charlatan eller mystisk mästare?
Talbot Mundy - en boren äventyrare
Den förträfflige mästaren Lin Yutang
Pearl Bucks bästa romaner
Den bästa boken om Tibet (Heinrich Harrer)
Heinrich Harrers återkomst till Tibet
Den vackraste boken om Tibet (Lama Anagorika
Govinda)
Paul Bruntons upptäckt av Överjaget
Kommentar till Lobsang Rampa
Slutnotiser om Paul Brunton och Lobsang Rampa
Tibets hjältar
Senare hjältar i Tibet
Senare böcker om Tibet
De tre viktigaste böckerna om Tibet (Harrer,
John Avedon, Michel Peissel)
Hertig Larson och Sven Hedin
Walther Eidlitz: "Livets mening och mål i
indisk tankevärld"
Invändningar mot Paul Scott
Två omistliga klassiker om Kina (Edgar Snow,
Jung Chang)
Jung Changs nya bok ("Mao")
Peter Fleming och det stora spelet
Jim Corbett
M.M.Kaye
John Masters
Dominique Lapierre
Glädjens stad — boken och filmen
Snöleoparden, av Peter Matthiessen
Jim Corbetts tigrar
Paul Theroux’ muntra tågresor
Paul Theroux’ fantastiska tågresor i Kina och
Tibet
Eric Newby : "En kort promenad i
Hindukush"
Ingenting stannar i Indien (Mark Tully)
Stackars Salman Rushdie
Den gamle modige Aziz Nesin
Aziz Nesin i Göteborg
Kort om Aziz Nesin och Yasar Kemal
Taslima Nasrin : Skammen
Betty Mahmoody : "Inte utan min dotter"
V.S.Naipaul : "Bland de rättrogna"
"So Close to Heaven", av Barbara Crossette
Thubten Jigme Norbu
Årets bok 2005 ("Nine Commentaries to the
CCP")
En japansk munk (Nichidatsu Fujii)
Verkets
tillkomsthistoria.
På 1940-talet imponerades Alva Myrdal av det
amerikanska skolsystemet med dess uppfostran av eleverna till "socialt och
demokratiskt umgänge och samarbete" på bekostnad av undervisning i
"onödiga ämnen". Ett liknande skolsystem kom snart upp på de svenska
socialdemokraternas partiprogram, en ny enhetsskola började planeras på
50-talet, och Olof Palme blev den som genomförde programmet på 60-talet. Mitt i
denna brytningstid tog den huvudskyldige till detta verk steget från grundskola
till gymnasiet och fann ganska snart att han i det nya svenska gymnasiet inte
just lärde sig någonting då de för honom intressantaste och viktigaste ämnena
(historia och religion) var helt undanträngda och omvandlade till tendentiösa
ämnen i socialistiskt politisk riktning. I protest mot denna politiska
förvrängning av väsentliga allmänbildningsämnen som krävde absolut sanning och
objektivitet avbröt han därför sin skolgång (i likhet senare med majoriteten av
sina klasskamrater) och fortsatte därefter sina studier på Vuxengymnasiet.
Där
läste han bland annat grekiska, latin, italienska, ryska, franska och tyska
utom obligatoriska ämnen. Han fortsatte sedan läsa engelska på universitetsnivå
men råkade 1975 ut för en högskolereform (av samma typ som förstört hans
skolutbildning på 60-talet) som till exempel innebar att allt vad han dittills
vunnit poäng på i litteraturhistoria och Shakespeare plötsligt inte längre var
värt någonting, då man enligt den nya högskolereformen inte längre behövde läsa
in Shakespeare eller onödig litteraturhistoria. Följaktligen lämnade han
omedelbart universitetet.
1984
föreslog en god vän till honom, en tandläkare, att han skulle använda sina
gedigna litterära kunskaper till någonting vettigt, till exempel någon form av
avhandling på universitetsnivå. Därav fick han en idé som han presenterade för
professorn vid litteraturhistoriska institutionen i Göteborg. Professorn tyckte
att idén var god och uppmuntrade projektet och följde med i det under ofta
upprepade förespeglingar om publicering av materialet när det var färdigt fram
till dess preliminära avslutning i augusti 1988. När det kommit så långt tog
han äntligen tillbaka allt vad han sagt tidigare och beklagade att han tyvärr
inte kunde göra något för att bidra till att verket blev publicerat. Det var
bara ytterligare ett led i litteraturaspirantens svåra väg genom landets
officiella lärdomsanstalter som bara skrotade sig själva eller lade hinder i
vägen för allt konstruktivt arbete.
Man
kan fråga sig vad meningen är med en ny litteraturhistoria när det finns så
många gamla. Emellertid måste man konstatera att denna skiljer sig från de
flesta i mer än ett avseende. Den är personligt hållen från början till slut,
den omfattar i stort sett hela världslitteraturen och har djärvheten att däri
sätta in den svenska litteraturen i kanske dess rätta perspektiv, och den
liknar väl endast professor Francis Bulls verk från 1948, en serie personligt
hållna synpunkter som denne nordiske Nestor i litteratur funderade ut medan han
satt i fängelse hos tyskarna under kriget. Denna samling litteraturhistoriska
essayer kan faktiskt stämplas som en bred utvidgning av professor Francis Bulls
idé.
Vad
funktion kan en sådan litteraturhistoria ha i våra dagar? I en tid som
fullständigt domineras av massmedia med nästan uteslutande ytligheter och trams
som opium för folket kan litteraturen som kulturens tyngsta vikt och enda
ryggrad aldrig nog poängteras. Just denna litteraturhistoria är dessutom i
många stycken kvalificerad underhållning som berättar mycket om mänskor och
öden som vanligt folk aldrig skulle drömma om att faktiskt hade ägt rum. I ett
land som Sverige, som skonats av två världskrig och invaggats i en social
säkerhet utan like med tyvärr djupt ingrodd ignorans och självtillräcklighet
som följdsjukdom av dalt-samhället, är det kanske inte så konstigt att ett
historiskt tungviktigt författarteam som detta refuserats i all oändlighet med
hundratals refuseringsbrev i sina samlingar, de som vet så mycket är ju
naturligtvis obekväma för en publik som bara betalar för lättsinnig
förströelse; men i vilket annat land som helst i Europa skulle ett arbete av en
så personlig karaktär och kaliber som detta inte få tigas ihjäl och refuseras
utan kommentarer.
Vi
ber lektören om ursäkt för att vissa sidor lämnats blekare och mera svårlästa
än andra av kopieringsapparaten. Vi försäkrar att originalmanuskriptet är
betydligt tydligare och att detta faktiskt kan läsas på bara fem dagar om man
bara är intresserad av litteratur.
27
augusti 1989.
Om
formbyggnaden i "Mellan raderna".
Detta är inte någon vanlig litteraturhistoria.
Från början tar den starkt avstånd från all akademisk formalism och vågar
framhålla sin totala subjektivitet. Därmed blottställer den sig totalt för alla
tänkbara vetenskapliga angrepp. Amatörmässig metodik, brist på
litteraturvetenskaplig skolning, absurda teorier, naivt och barnsligt
resonemang och inte minst partiskt urval bland källmaterialet kan denna
litteraturhistoria med fog anklagas för. Men däri begår man då en fundamental
orättvisa, då denna avhandling just avsiktligt utger sig för att vara
ovetenskaplig, personlig och helt enkelt ett trevande i blindo.
Har
man detta klart för sig kan man börja öppna ögonen för dess kvaliteter. Redan i
första delen har den nått sitt mål: den har funnit vad det är som utmärker
litteratur som kan stå sig för alla tider, nämligen kvaliteter som står
uttryckta mellan raderna; men samtidigt är detta kriterium oanvändbart, då det
är omöjligt att erkänna en klassiker som en odödlig klassiker förrän den blivit
minst 200 år gammal.
Här
börjar avhandlingens formbyggnad. Den andra delen gör ett progressivt alltmer
essayistiskt språng fram över Shakespeare ända till och med Goethe, Schiller,
Hoffmann och Karl Marx. Sedan vidtar den tredje delen, som tar sats med en lång
återblick för att slunga sig ut över krönet av romantiken, kulminerande med de
litterära resultaten av den franska revolutionen. I fjärde delen inleds en
utförsbacke, som redan dess rubrik utmärker: "Den stora dekadansen",
vars spets är den ryska 1800-talslitteraturen. Så är vi framme vid verkets
avslutning.
Det
hela är helt enkelt uppbyggt som ett formidabelt drama i fem akter, vars
höjdpunkt och peripeti är romantiken. Denna framhålls som litteraturhistoriens
klimax, varefter allt ständigt bara har försämrats och nivellerats. Slutklämmen
på tragedin blir en värdig analys av den siste romantikern-dekadenten Stefan
Zweigs självmord 1942.
Som
om detta inte var nog framhävs ytterligare 1900-talets ohyggliga historiska och
kulturella trauma som det framgår ur litteraturen i ett avslutande tillägg, som
koncentrerar sig på de två mest lidande litterära kultursfärerna Ryssland samt
det svenskspråkiga Finland.
Verkets
kanske yttersta förtjänst är att det i princip refererar hela
världslitteraturen. En som är helt okunnig om världslitteraturen kan med en
genomläsning av dessa essayer inte bara få ut det bästa av den utan även lockas
till att verkligen ta i tu med den. Därigenom kan många, som aldrig skulle
drömma om att börja plöja igenom världslitteraturen eller ens någon akademisk
kartläggning därav, vinnas för en närmare bekantskap med den samma. Essayerna
är ofta spirituellt och humoristiskt skrivna och kan tjäna som en underhållning
bättre än den mesta. Å andra sidan kan även garvade litteraturvetare här och
där finna berikande tillskott till sina egna redan surt förvärvade lärdomar, då
i somliga avseenden dessa essayer faktiskt bemödar sig om att gå ut på djupet.
Det
kan förekomma tryckfel, då verket aldrig skrivits ut och kunnat korrekturläsas
ordentligt. Vore tacksamma för eventuella anmärkningar till: